Search
  • jkles-webmaster

Spotlight 2020 kertausta

Tämän vuoden Spotlight onnistui paremmin kuin osasimme kuvitella. Oli mukava nähdä kuinka moni oli innostunut aiheistamme ja päätti liittyä mukaamme. Alle olemme keränneet puhujiemme esittämiä oppeja ja vinkkejä, joita pystyt soveltamaan omaan elämääsi.


Jaana Saarinen, vuorovaikutus ja ihmissuhteet:

  • Ole avoin

  • Kuuntele ja kuule, kaikilla aisteilla

  • Tutki kuka olet, päätä mihin haluat suunnata energiaa elämässäsi

  • Älä käytä liikaa aikaa miettimään ja luulemaan sitä mitä muut sinusta ajattelevat, helpointa on olla oma itsensä

  • Nauti joka päivästä, tykätään itsestämme ja toinen toisistamme

Henri Pirkkalainen, teknostressi:

  • Teknostressiä aiheuttaa jatkuvat it-keskeytykset, raivostuttavat tilanteet kun teknologia ei toimi haluamallasi tavalla ja teknologian sosiaalinen ulottuvuus; tarve olla linjoilla, vertailu ja FOMO (fear of missing out)

  • Teknostressiä ei välttämättä tunnista samalla tavalla kuin tavallista stressiä, mutta se voi silti vaikuttaa työskentelyysi alitajuisesti

  • Jos tunnistat näitä tilanteita pyri muutokseen; muovaa teknologia sinulle sopivaksi, luota omiin keinoihisi ja reagoi teknostressin aiheuttamiin tunteisiin

Paulina Piippo, itsemyötätunto

  • Kohtele itseäsi kuin hyvää ystävää

  • Sisäinen kriitikko kasvattaa meitä, mutta saattaa kasvaa tuhoisaksi

  • Itsemyötätunto on ystävällisyyttä itseään kohtaan, jaettua ihmisyyttä (kaikki koemme tätä elämää, emme ole yksin), tietoista läsnäoloa (läsnä hyville ja huonoille tunteille)

  • Tunnista ajatuksesi itseäsi kohtaan ja pyri tietoisesti sanomaan itsellesi positiivisia ja myötätuntoisia asioita

  • Joitain itsemyötätunnon hyötyjä: Vähemmän stressiä, optimismi, muutosketteryys, onnellisuus, motivaatio, itseluottamus ja elämän tyytyväisyys

Jenni Janakka, rohkeus

  • Psykologiset tutkimukset osoittavat, että vapaus vaikka ihanalta kuulostaa saattaa olla psykologinen rajoite ja aihe epävarmuuteen

  • Intohimo syttyy sitoutumalla, kun uskallat perehtyä niin innostus lisää uteliaisuutta ja sitoutumishalua

  • Tunnista missä olet hyvä, kysy tätä myös muilta ihmisiltä ja opettele sanomaan ne häpeämättä ääneen

  • Voima-asento, se miten käytämme kehoamme vaikuttaa siihen että mitä pystymme tekemään ja miten jaksamme, tutkitusti parantaa itseluottamusta ja suoriutumista

Kaikille puheille oli yhteistä itsensä kuunteleminen ja tunteiden tai tilanteiden tunnistaminen. Todellinen kehitys paremmaksi, sinun haluamasi ihmiseksi alkaa sinusta. Tutki maailmaa ympärilläsi ja opi kokemastasi. Kehity. Inspiroi. Elä.

102 views

Recent Posts

See All